Frakt og levering

Jeg har bestilt nyttedyr, men ikke hørt noe mer?
Nyttedyr er ferskvare og produseres etter bestilling. Ordrer som er inne hos oss før bestillingsfristen (Torsdager klokken 12:00) mottar vi leveranse av den påfølgende uken. Da pakker og sender vi ut ordrene samme dag vi mottar leveransen.
Ser vi at din ordre vil ta lenger tid enn 2 virkedager i transport hos posten kommer vi til å utsette sendingen til mandag uken etter. Dette er slik at nyttedyrene holdes kjølig og i dvale.
Hvorfor tar det så lang tid fra bestilling til jeg mottar varen?

Produsentene av nyttedyr er i flere ulike land i Europa og vi mottar leveranse av dem 1 gang i uken.

Det kan dessverre bli forsinkelser noen ganger grunnet frakt, toll, helligdager og produksjonsproblemer som gjør at vi ikke får varene i tid eller varene uteblir.

Leverer dere utenfor Norge?

Produkter og priser som vises på nyttedyr.no gjelder kun i Norge, produktene kan ikke bestilles for levering i utlandet.

Om du ønsker å bestille i Sverige eller Danmark, se lenkene som ligger nedenfor.

For levering i Danmark: www.nyttedyr.dk

For levering i Sverge: www.nyttodjur.se

Frakt alternativer

Generell informasjon om frakt alternativene
Vi benytter oss av Posten som leverandør.
Du mottar e-post fra posten med sporingsnummer.

På hvert fraktalternativ står det ca. hvor lang tid leveransen vil ta.
Dette er en beregning fra vi sender pakken, ikke fra når ordren er lagt inn.

Ekspress – koster litt, men må benyttes ved kjøp av Spinn-rovmidd.

Dette er fordi rovmidden ikke er garantert å overleve transporten om den er lenger enn 1 dag.

Vi refunderer/erstatter ikke spinn-rovmidd om den ikke er sendt med Ekspress.

Pakke til hentested – blir sendt til ditt nærmeste hentested

Pakke i postkassen med sporing – sendes som vanlig post og vil bli levert i din postkasse de dagene posten har utkjøring. De har en uke med mandag, onsdag og fredag – uken etter er det tirsdag og torsdag.

Hente selv – vi har åpent mandag-fredag 07:30-15:30. Rekker du det ikke innen åpningstidene så ta kontakt med oss så hjelper vi deg med henting utenfor åpningstiden.

Jeg ønsker pakken levert hjem, er det mulig?

Nyttedyrene våre er levende insekt og overlever ikke å bli liggende i transport hos posten for lenge, dette er grunnen til at vi kun har «pakke til hentested» og «ekspress» som frakt alternativer.

Velger du å etterbestille hjemlevering av pakken hos posten vil pakken ofte kunne bli 1-2 virkedager forsinket. Dette gjøres på eget ansvar.

Hvor lang er leveringstiden?

Produkter som er bestilt innen TORSDAG kl.12:00, sendes påfølgende uke med noen forbehold. *

Varene sendes fra Stavanger og leveringstiden til oppgitt adresse er ca. 1-3 virkedager, avhengig av avstand til ditt nærområde.
Skulle du være så uheldig å bestille etter bestillingsfrist (torsdag, etter klokken 12:00) vil bestillingen bli forskjøvet frem en uke.

Eksempel på bestilling – og leveringstid

Bestilling Levering
Mandag (uke 1) Leveres i uke 2
Tirsdag (uke 1) Leveres i uke 2
Onsdag (uke 1) Leveres i uke 2
Torsdag før 12:00 (uke 1) Leveres i uke 3
Torsdag etter 12:00 (uke 1) Leveres i uke 3
Fredag (uke 1) Leveres i uke 3
Lørdag (uke 1) Leveres i uke 3
Søndag (uke 1) Leveres i uke 3

* Vi sender alle leveranser med posten/bring.
Til enkelte postnummer vil leveringstiden være noe lenger enn 1-3 dager.
Ser vi at pakken din ikke vil nå frem før helgen, vil den bli sendt først på mandag uken etter.
Dette er for at de fleste nyttedyrene ikke vil overleve på et varmt postkontor/terminal over helgen.

NB!
Nyttedyr er levende organismer.
De tåler ikke å ligge for lenge i emballasjen og må settes ut på plantene umiddelbart etter mottakelse.
Følg med på sporingen daglig etter at du har mottatt e-post fra oss om at det er en pakke på vei til deg.

Hva er utsalg og betalingsbetingelsene?

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Jeg har ikke mottatt en ordrebekreftelse?
Vi sender ut en ordrebekreftelse på e-post når betalingssiden er fullført.
Sjekk i søppelpost/spam om den ligger der.
Ligger den ikke i søppelpost er det mulig at det er en skrivefeil i e-postadressen som gjør at ordrebekreftelsen ikke kommer frem.
I dette tilfellet ta kontakt med oss slik at vi kan endre e-post adressen din.

Nyttedyr

Hvorfor bruke Nyttedyr?

Nyttedyr er et biologisk plantevern som brukes over hele Norge i produksjonen av frukt & grønt som du kan kjøpe i butikken.

Det er et godkjent plantevern av Mattilsynet og ikke skadelig for hverken mennesker, dyr eller planter.

Insekter er ekstremt tilpasningsdyktige og vil kunne opparbeide seg resistans mot kjemiske plantevernmidler, ulike oljer og «heksemikser».

Nyttedyrene er den naturlige fienden til skadedyrene og noe de ikke kan opparbeide seg resistans mot.

Jeg har behandlet plantene mine med kjemiske plantevernmidler, ulike oljer eller «heksemiks»

Som hovedregel:
Det som tar knekken på skadedyrene dine tar knekken på nyttedyret.

Har du brukt kjemiske plantevernmidler, ulike oljer og heksemiks før du vurderer nyttedyr er det viktig å la virkningen av produktet gå ut før du setter ut nyttedyr.

Hvor lang virketid hvert produkt har skal stå på etiketten. Sier den «langtidsvirkende effekt i 8 uker» bør du vente minst 1 uke etter de ukene før du setter ut nyttedyret.

Oljer og heksemiks bør du vente 2 uker etter siste påføring før du setter ut nyttedyr.

Grunnen til dette er at det kan være rester av de kjemikaliene i planten som da ikke er sterke nok til å drepe skadedyret (som kan ha opparbeidet seg resistans) men er nok til å drepe nyttedyret som da får det i seg via å spise skadedyret.

Hvilket nyttedyr skal jeg velge?

Vi har plassert nyttedyrene i ulike kategorier slik at det skal være enkelt for deg å finne riktig nyttedyr.

F.eks «bekjempe spinnmidd», «bekjempe trips».

I noen kategorier er det flere alternative nyttedyr, alt ettersom hvor stadiene til skadedyret befinner seg på planten og om det er noen nyttedyr som er best egnet som et forebyggende tiltak mot et skadedyr angrep.

Hvor mange nyttedyr trenger jeg å bestille for å bekjempe et skadedyr?

Vi beregner ut hvor mange nyttedyr du trenger for å bekjempe et skadedyr ut fra kvm med planter.
Inne på hvert produkt står det hvor mange du trenger pr. kvm.

For eksempel ved å sette ut Spinn-rovmidd trenger du 12stk pr kvm i en lett bekjempelse. Ved å kjøpe en beholder med 500stk dekker du da 41,6kvm med planter.

Anbefalt antall rovmidd pr. m2
Forebyggende: 8
Lett bekjempelse: 12
Kraftig bekjempelse: 20-50

Kan jeg oppbevare nyttedyrene?

Nyttedyr er ferskvare og må settes ut så fort du mottar dem. De har startet sin livssyklus og den er det ikke mulig å stoppe. Uten tilgang til skadedyr å spise så vil de dø.

Det er ikke mulig å bruke halvparten og spare resten til noen dager/uker senere.

Nematoder (Nemafelt, Nematop og Nemaslug) kan oppbevares i kjøleskap ca. 1 -2uker.
Har du kjøpt en stor pakke for å bruke hjemme og på hytta f. eks kan du legge halvparten i en lufttett plastikkpose som oppbevares i kjøleskap og holdes kjølig under transporten til hytta.

Hvordan skal jeg sette ut nyttedyr?

For å lykkes med nyttedyr må de settes ut på rett sted.

Nyttedyr med vinger som Aphidius Colemani, Aphidius Ervi, Mellus Snylteveps, Ullus Marihøne og Orius Rovteger er gode på å søke og finne skadedyrene på egenhånd. Samle plantene som skal behandles i et rom, gjerne et hjørne slik at du er sikker på at alle plantene blir besøkt.

Nyttedyr som Spinn-rovmidd, Tripsrovmidd, Hypoaspis Rovmidd og Gulløyelarver har ikke vinger og må plasseres på plantene der de skal jobbe. Plasser dem nær skadedyr angrepet.

Posene med Tripsrovmidd kan du flytte hver 2-5 dag for å dekke flere planter, eventuelt plassere plantene så nær hverandre at bladene berører hverandre slik at rovmidden kan patruljere flere planter om gangen. Du skal ikke åpne posene som rovmidden kommer i. Det er 2 små hull som rovmidden bruker for å komme seg inn og ut av posen.

Gulløyelarven er ikke flink til å forflytte seg fra potte til potte, så plasser plantene slik at Gulløyelarven kan krype fra blad til blad.

Jeg har satt ut nyttedyr, men ser de ikke på planten

Nyttedyrene er svært små, ofte ikke større enn 0,5-1mm og det er ikke alltid lett å se dem med det blotte øyet. Du trenger en håndlupe (10X-15X) for å kunne sjekke effekten av biologisk bekjempelse.

Bruker du tripsrovmidd eller nematoder så ser du ikke ofte selve nyttedyret, men du kan se virkningen av de ved at det blir mindre skadedyr.

Se etter nyttedyr der det er skadedyr på planten.

Spinnrovmidd, Orius Rovtege og Gulløyelarver begynner å spise skadedyrene med en gang de settes ut.

Snyltevepser mot bladlus som Aphidius Colemani og Aphidius Ervi, samt Snylteveps mot Mellus vil det ta ca. 2 uker før du ser virkningen i form av mumier (bladlus) eller fargeforandring for mellus-nymfen.

Hva skjer med nyttedyret når det ikke er mer skadedyr?

Er det ikke mer skadedyr å leve av så kan noen av dem overleve på pollen.
Ved fullstendig fravær vil noen bli kannibaler og spise sine egne, men til syvende og sist så dør de.

De vil ikke kunne formere seg å leve evig.

Hvilken temperatur og luftfuktighet trenger nyttedyrene?

Inne på hvert produkt har vi lagt inn hvilke temperaturer og hvilken luftfuktighet nyttedyrene trenger for å yte best.
Har du ikke en luftfukter hjemme kan du spraye vann på plantene der nyttedyret er for at de skal få de fuktige forholdene de trenger.

Skadedyr

Jeg har funnet skadedyr på planten, men er usikker på hvilket

Skadedyrene er svært små og kan være vanskelig å oppdage og identifisere.
Se på fasongen, størrelse og hvilke skader den har gjort på planten. Fargene på skadedyret kan variere så det er lettest å identifisere ut fra fasong.

F.eks: Trips – langstrakt kropp med spiss bakpart.

Hvordan oppdage skadedyr?

Med limfeller kan du oppdage skadedyr lenge før du ser de på planten og kan sette inn tiltak før et skadedyr angrep har blitt stort.

Bruk et hvitt ark og rist planten eller bladene forsiktig over for å sjekke.

Se på bladene etter skader:
Trips – Hvite felt med svarte prikker og deformerte blad
Spinnmidd – Gule flekker på blad, ved stort angrep så vil bladene bli gule/hvite og dannes spinntråder
Mellus – Rist toppen av planten og se om det flyr opp voksne mellus, etterlater et klissent belegg på bladene ved stort angrep.
Bladlus – klissent belegg på blader og hvite hudskifter av bladlus på bladene.

Salgsbetingelser

Se våre salgsbetingelser

Salgsbetingelser

Innledning

Dette kjøpet er regulert av nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

  1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

  1. Partene

Selger er VekstMiljø AS (nyttedyr.no), Kvålkroken 4, post@nyttedyr.no, 51601580, Org. nr. 965 74 5629, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

  1. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer frakt, avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

  1. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

  1. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

  1. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen(e).

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

  1. Risikoen for varen

Nyttedyrene er levende organismer, det er derfor redusert levetid på disse produktene vis angitt brukerveiledning ikke er følget.

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

  1. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett og at produktets naturlige holdbarhet ikke overskrider, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er sendt fra selger.

Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er sendt fra selger.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

  1. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres varen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

  1. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

  1. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

  1. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

  1. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.